
Mental health course for international students

Vanaf 3 september starten wij weer met het inloopspreekuur op dinsdag en donderdag op onze locatie Roeterseiland. U kunt hier 1 korte klacht bespreken.
Het inloopspreekuur is WEL bedoeld voor:
– luchtwegklachten, griep, keelpijn, oorpijn
– acute klachten van het bewegingsapparaat, enkel, knie, rug
– huidplekjes
– koorts
– bloeddruk meten bij ADHD medicatie
Het inloopspreekuur is NIET bedoeld voor:
– psychische klachten
– vaginale klachten
– baby’s
– vervolgconsulten
– buikpijn
U kunt zich bij de balie van het Roeterseiland aanmelden op dinsdag en donderdag tussen 8.45 en 9.45. Het inloopspreekuur start om 9.00 uur. De arts ziet u op volgorde van aanmelding. Houd er rekening mee dat de wachttijd op kan lopen.
From September 3, we start again with walk-in consultation hours at our Roeterseiland location on Tuesdays and Thursdays. You can discuss 1 brief complaint here.
The walk-in consultation IS intended for:
– respiratory complaints, flu, sore throat, earache
– acute complaints of the musculoskeletal system, ankle, knee, back
– skin issues
– fever
– measure blood pressure with ADHD medication
The walk-in consultation is NOT intended for:
– psychological complaints
– vaginal complaints
-baby’s
– follow-up consultations
– stomach ache
You can register at the Roeterseiland counter on Tuesdays and Thursdays between 8.45am and 9.45am. The walk-in consultation hours start at 9.00am. The doctor will see you in order of registration. Please note that the waiting time may increase.
Helaas krijgen wij als praktijk steeds vaker te maken met agressie; aan de telefoon, aan de balie, in de spreekkamer en online.
Als iets niet goed gegaan is of u voelt zich niet begrepen dan is schelden of het uitspreken van dreigementen een onacceptabele manier voor het uiten van frustratie naar onze medewerkers.
Mocht u iets willen bespreken waar u ontevreden over bent kunt u een afspraak met uw huisarts maken of ons feedbackformulier invullen, te vinden op onze website onder het kopje contact, feedback. Iedere feedback krijgt onze volle aandacht en wordt serieus genomen. Samen met u zoeken we naar een werkbare oplossing.
Wij van Huisartsenpraktijk UvA stellen het op prijs dat respectvolle omgangsvormen in acht worden genomen.
Unfortunately, as a practice we are increasingly confronted with aggression towards employees, on the telephone, at the reception, through emails and physically in the consultation rooms.
If there is an issue that you wish to discuss, please do not hesitate to make an appointment with one of our doctors. Another way to address the issue is by submitting the feedback form on our website. Please select the ‘contact’ button on our homepage and select the feedback option. Every issue will be carefully evaluated and considered. It is our responsibility to get in touch with you to find a suitable solution together.
We strongly condemn verbal aggression, threats, and intimidation as tools to express unsatisfaction and frustration towards our employees.
We kindly ask from all our patients to treat our employees with respect, as you can expect the same from us.
Uit onderzoek blijkt dat studenten vaker gezondheidsklachten hebben dan hun leeftijdsgenoten die niet studeren. Om studenten te helpen snel problemen te herkennen en hen mogelijke oplossingen aan te reiken heeft Huisartsenpraktijk UvA de online ‘studentengezondheidstest’ ontwikkeld. Door de test te doen kan je als student zelf vroegtijdig gezondheidsproblemen en problemen die samen hangen met studeren vaststellen.
Als je de vragenlijst invult krijg je persoonlijk feedback in de vorm van een aantal stoplichten in je mail. Deze stoplichten dienen als een signaal dat er aandacht gewenst is voor een bepaald punt. Je scores worden vergeleken met collega studenten. De gegevens zijn uiteraard anoniem en worden niet in een medisch dossier opgenomen.
Benieuwd hoe het er voor staat met jouw gezondheid in vergelijking met andere studenten?
Zoals u hoogstwaarschijnlijk al in diverse media heeft gehoord of gelezen is de drukte in de huisartsenpraktijken flink gestegen. Door o.a. een toenemende zorgvraag en een landelijk tekort aan zorgprofessionals, is de druk op de huisartsenzorg al langere tijd hoog. Dit geldt helaas ook voor onze praktijk.
We doen er alles aan om iedereen zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Omdat wij patiënten met spoedeisende klachten direct van dienst willen zijn kan het toch voorkomen dat u met (niet-acute) vragen langer op een afspraak moet wachten dan u graag zou willen. Daarnaast kiezen we er soms voor om zorg op een andere manier te verlenen. Bijvoorbeeld via een telefonische afspraak of een e-consult.
Onze praktijkassistenten zijn medisch geschoold en beoordelen alle zorgvragen die binnenkomen op basis van urgentie. Als het nodig is natuurlijk in overleg met de huisarts.
U kunt ons helpen door zoveel mogelijk zelf te boeken via het patiëntenportaal. We hebben daar mogelijkheden om direct online een afspraak te boeken of een bericht (e-consult) te sturen naar een van onze huisartsen.
Ook kan het zinvol zijn om eerst op www.thuisarts.nl te kijken voordat u een afspraak maakt.
Vanzelfsprekend blijven we ons uiterste best voor u doen.
Onze Fleur Clarijs was te gast bij de podcast Amsterdam Wereldstad om te praten over schurft, en hoe dat de levens van studenten in Amsterdam beïnvloedt. Luister hier naar de podcast:
Lees ook onderstaand artikel in het Parool van 24 januari 2023
Hoe schurft het (seks)leven van Amsterdamse studenten beïnvloedt
Ze hebben wat weg van kleine spinnetjes, kruipen onder je huid en zijn de schrik van elk studentenhuis: schurftmijten. De beestjes lijken zich in een razend tempo door Amsterdam te verspreiden. Hoe wordt schurft overgedragen? Wat kun je doen tegen de jeuk? En waarom heerst er zo veel schaamte rond deze huidaandoening?
“De jeuk was ónbeschrijfelijk,” vertelt een van de Amsterdammers die haar verhaal anoniem doet in de podcast Amsterdam wereldstad. Dat is voor Fleur Clarijs, huisarts bij Huisartsenpraktijk UvA, een bekend verhaal. “Ik hoor echt dat mensen gek worden van de jeuk en daardoor nachten wakker liggen.”
De Amsterdammers in deze aflevering zijn lang niet de enigen die last kregen van schurft. “Afgelopen oktober hebben we 49 keer een recept voor pillen tegen schurft uitgeschreven,” vertelt Clarijs. “Het jaar ervoor waren het er vijf en het jaar daarvoor maar één.”
Paroolverslaggever Hans van der Beek vertelt presentatrice Lorianne van Gelder dat de huidaandoening niet alleen voor jeuk zorgt. “Het is een heel somber beeld dat je krijgt. Mensen schamen zich en zonderen zich af.”
Waarom schurft vaak met een soa wordt verward, hoe schurftschaamte de verspreiding beïnvloedt en wat de lange termijn gevolgen van schurft zijn, hoor je in de podcast Amsterdam wereldstad.
Om te kunnen reizen binnen Schengenlanden met medicijnen die onder de Opiumwet vallen is een Schengenverklaring nodig.
Als u een Schengenverklaring nodig heeft, vult u deze zelf zoveel mogelijk in (inclusief de medicatie en het gebruik) en kunt u deze uploaden via het patiëntenportaal. De rest van de verklaring wordt aangevuld door de huisarts. Wij streven ernaar om de verklaring binnen 3 werkdagen terug te mailen. De huisarts kan de verklaring alleen tekenen als die de medicatie ook heeft voorgeschreven. Heeft u de medicatie op recept van een specialist of psycholoog , dan moet die de verklaring ondertekenen.
Als student krijg je veel voor je kiezen en het combineren van een sociaal leven, studie, werk en sporten lijkt soms een hele uitdaging. Dat maakt het extra belangrijk om bewust bezig te zijn met je welzijn en goed voor jezelf te zorgen. Daarom biedt de UvA alle UvA-studenten en promovendi de kans om gratis gebruik te maken van een van de programma’s van Caring-Universisties, onder begeleiding van een coach. Deze programma’s bieden je een manier om zelf, anoniem en geheel kosteloos met je klachten aan de slag te gaan. Ze zijn gericht op stemmingsklachten, stress, uitstelgedrag, eetklachten, en corona-gerelateerde klachten. Neem een kijkje en meld je aan op caring-universities.com
Let op! Ben je ook geïnteresseerd in de health check? Alle studenten zullen elke november een email ontvangen met daarin een link voor de Mind-health check.
As a student, combining your social life, studies, work and exercise can be quite a challenge. That makes it extra important to be aware of your mental state and to take good care of yourself. Therefore, the UvA offers every (PhD)-student the chance to use one of the mental health programma’s of Caring-Universities. With these programmes you can work on your complaints anonymously, for free, and with guidance from a free online coach. The programmes are developed for a number of complaints, such as moodproblems, stress, procrastination, eating problems and covid-related problems. Take a look and sign up at caring-universities.com
Are you also interested in doing the Mind-health check? You will receive an email with the link every november of the year.
Als u problemen heeft met de app of het patiëntenportaal is er een helpdesk van Pharmeon die u kan helpen. U kunt dat een mail sturen naar apps@pharmeon.nl. Zet duidelijk in de mail om welke huisartsenpraktijk het gaat en een toelichting van uw probleem.
If you’re having any problems with the app or the patient portal there is a Pharmeon helpdesk which you can contact for further assistance. You can send an e-mail to apps@pharmeon.nl. Clearly state in your e-mail about which GP’s office it is and a detailled description of the problem.
Huisartsenpraktijk UvA
Oude Turfmarkt 151
1012 GC Amsterdam
Huisartsenpraktijk UvA - Roeterseilandcampus
Nieuwe Achtergracht 129A
1018 WS Amsterdam
Telefoon overdag: 020-5252878
Spoed overdag: 020-5252889
Spoed buiten kantooruren: 088-0030600
Email: via feedback formulier
Vanaf nu zijn de onlinediensten van onze praktijk via het patiëntenportaal beschikbaar, zo kunt u nog makkelijker met ons communiceren. Op onze website kunt u de button patiëntenportaal aanklikken of download de Uw Zorgonline app in de App Store (iOS) of Google Play (Android). U krijgt hiermee veilig toegang tot uw medisch dossier, uw medicatieoverzicht, u kunt eerder voorgeschreven medicijnen bestellen en een e-consult starten!
From now on, the online services of our practice are available via the patient portal, so you can communicate with us even more easily. On our website you can click on the patient portal button or download the Your Healthcare online app in the App Store (iOS) or Google Play (Android). This gives you secure access to your medical file, your medication overview, you can order previously prescribed medication and start an e-consultation!